תפריט נגישות

מאמרים

רגע לפני שלא יישארו עדויות חיות, יוצרי התכנית החינוכית-טיפולית "תיאטרון עדוּת" קוראים למשרד החינוך להעביר תקציב לרשויות, עבור כל בתי הספר – כתות ח' ו-ט' להשתתפות בפרויקט "לספר כדי לחיות". שיא הפרויקט מתקיים בהעלאת הצגה לפני הציבור הרחב. בפרויקט משתתפים ניצולים המספרים את סיפורם ותלמידים המשחקים את דמותם. חלקם של הניצולים ממומן ע"י "אשל" ו"ג'וינט ישראל" וחלקם של התלמידים ממומן ע"י רשויות רק אם יש להם תקציב. לפיכך יש לדרוש ממשרד החינוך להעביר תקציב קבוע לכל רשות על מנת לקיים את הפרויקט וע"י כך להנחיל את הזכרון, לדורות הבאים בדרך ייחודית.

הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר מדווחת כי כיום חיים בישראל כ-220,000 זכאי זכויות. דור הניצולים הולך ומתמעט ועל כן חשוב עתה יותר מתמיד להנציח את הזיכרון רגע לפני שלא יישאר מי שיספר.

בישראל מתקיימות פעילויות מגוונות בתחום ההנצחה, אך אחד המיזמים הבולטים בתחום בארץ וגם בעולם, הוא מיזם "תיאטרון עדוּת – לספר כדי לחיות" בניהולם של עירית ועזרא דגן, המשלב פעילות בין דורית שהיא חינוכית טיפולית. התיאטרון הוא מיזם בו ניצולי-שואה משתפים את הצעירים בסיפור הישרדותם ותקומתם. בתהליך של כשנה המלווה בדרך טיפול ביצירה, הבעה- אמנותית ודרמה-תרפיה, כתיבה ובימוי, מפיקים הצגה המוצגת בפני תלמידי שכבות ח' ו-ט' בכל הארץ. ההצגה מעניקה לקהל הצעיר והמבוגר, חוויה מרגשת בעלת ערכים חינוכיים ותרבותיים. בתהליך, הצעירים מלווים את הדור הראשון ושותפים לסיפור הישרדותם. באמצעות הקשבה והתנסויות דרמטיות, עירית ועזרא דגן מכשירים את המשתתפים להיות מסוגלים להגיע לשלב של עבודת סיום - הצגה, היכולה להעביר חוויה מרגשת, אישית וקרובה. המופע המסיים שואף להיות ולהיראות מקצועי, עד כמה שניתן, עם כל העזרים של טכניקת במה בתיאטרון מקצועי. מוסיקה, תאורה, מערכת-קול, פרטי-לבוש ואביזרים.

עירית ועזרא דגן, מורים למשחק ובמאי-תיאטרון רואים בעבודתם שליחות חשובה: "להספיק לשמוע ממקור ראשון את סיפור הצלתם, גם מאלה שלא דברו עד כה, ולהכיל את הכאב והצער. במציאות בה אנו חיים היום, בה אנו פוגשים מכחישי שואה הפזורים בכל קצווי העולם, חשוב להפיץ פרויקטים אלו למען כל אלו ששרדו, ולזכר הקורבנות. עלינו חובת ההוכחה ועלינו חובת ההנצחה."

עירית היא מרפאה בהבעה ויצירה ובדרמה-תרפיה, עזרא, שחקן התיאטרון הקאמרי של תל- אביב, מנחים את הקבוצה דרך סדנא-דינאמית, בתהליך רגיש וייחודי. הפרויקט מתקיים כבר 19 שנה והופעל ב-59 יישובים. מזה 10 שנים הם עובדים גם עם הדור השני והשלישי שיעבירו את "הלפיד" הלאה. לפרויקטים מצטרפים גם שורדי שואה מצפון אפריקה, לוב, ג'אד ומרוקו.

תיאטרון עדוּת הינו עמותה ששמה לה למטרה להביא למודעות מערכת החינוך, משרדי ממשלה והציבור הרחב, את הפעילות החינוכית וחשיבות שילובה בתוך מערכת החינוך והרווחה בכל עיר. העמותה מתוקצבת להפעלת הפרויקט ע"י "אשל" האגודה לפיתוח שירותים חברתיים לזקן בישראל, תוכניות קהילתיות ב"גוינט ישראל", וועדת התביעות, המשרד לאזרחים וותיקים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים. כל אלו מממנים את ייצוג הניצולים והשורדים. לעומת זאת, לבתי הספר אין תקציב ממשרד החינוך והם נשענים על רצונה הטוב של הרשות המקומית לתמוך בפרויקט.

המופע הקרוב יתקיים ב-11.4.18 ערב יום השואה בשעה 18:30 באולם י של תיכון אליאנס, רידינג 26 רמת אביב.

 

המאמר נכתב ע"י שרה פלד –"מגפון"

יצירת קשר

תיאטרון עדות

עקבו אחרינו

ועידת התביעות
EVZ Foundation